
Από C. de Grazia Vanderpool, «A Roman Portrait in the Tripolis Museum», στο O. Palagia, W. Coulson (επιμ.), Sculpture from Arcadia and Laconia. Proceedings of an International Conference Held at the American School of Classical Studies at Athens, April 10-14, 1992, Oxford 1993, Oxbow Monograph 30, εικ. 3.
![]() |
Κόρινθος, Αρχαιολογικό Μουσείο. |
![]() |
S 2666 |
![]() |
Λευκό λεπτόκοκκο μάρμαρο (παριανό; - De Grazia Vanderpool 2003, 374). |
![]() |
Ύψ. 0,24μ., πλ. 0,175μ., πάχος 0,205μ. |
![]() |
Στις 21 Ιουνίου 1961 στο φρέαρ του ιερού της Δήμητρας και της Κόρης στον Ακροκόρινθο μαζί με την κεφαλή Γ77 (για το ιερό βλ. συνοπτικά Bookidis - Stroud 1987∙ G.D.R. Sanders, J. Palinkas, I. Tzonou-Herbst, Ancient Corinth: Site Guide, Princeton 2018, 129-133, αρ. 49). |
![]() |
Στο τέμενος του ιερού της Δήμητρας και της Κόρης. |
![]() |
Ύστερη τραϊάνεια - αδριάνεια περίοδος. |
![]() |
- |
![]() |
H κόμμωση ακολουθεί σύγχρονα αυτοκρατορικά εικονογραφικά πρότυπα («Modefrisur»), ενώ το πρόσωπο είναι ιδεαλιστικό. |
![]() |
Ιέρεια ή μύστις της Δήμητρας (λόγω του στροφίου). |
![]() |
Όχι. |
![]() |
Παναγιώτης Κωνσταντινίδης |
![]() |
2024-09-13 |
![]() |






Περιγραφή - Σχόλια:
Σώζεται σε καλή κατάσταση διατήρησης, έως τη βάση του λαιμού. Θραυσμένα είναι η άκρη της μύτης (διακρίνονται οι τρυπανιές των ρουθουνιών), το στόμα, το πιγούνι, μικρό τμήμα της αριστερής παρειάς, καθώς και του αριστερού τμήματος του στροφίου. Εικονίζεται έφηβο κορίτσι που έχει ωοειδές λειασμένο πρόσωπο, μικρά μάτια με πλατιά βλέφαρα και λεπτά φρύδια που καταλήγουν σε οξείες γραμμές. Τα μαλλιά χτενίζονται περιμετρικά του προσώπου σε παράλληλους κάθετους βοστρύχους (αποδίδονται εγχάρακτα με επιμέλεια με το ποντίλι) με ψαλιδισμένη την κάτω παρυφή στο ύψος των κροτάφων, ενώ στο πίσω μέρος, πίσω από το κυλινδρικής διατομής στρόφιο που φέρει η μορφή, οργανώνονται σε παράλληλες κάθετες «φέτες» που καταλήγουν σε πλεξίδες οι οποίες σχηματίζουν κυλινδρικό κότσο τοποθετημένο διαγώνια στο πίσω μέρος του κεφαλιού. Από ένας μηνοειδής βόστρυχος αφήνεται ελεύθερος στην επιφάνεια κάθε κροτάφου. Τα αυτιά δεν καλύπτονται από την κόμμωση. Η επεξεργασία του άνω τμήματος του κότσου είναι πιο αδρή. Το όλο έργο χαρακτηρίζεται από την «ευκρίνεια», «σαφήνεια», ακρίβεια και επιμέλεια της επεξεργασίας. Η διαμόρφωση των βοστρύχων στο πρόσθιο τμήμα της κεφαλής είναι χαρακτηριστική της περιόδου του Τραϊανού, προορισμένη συνήθως για αγόρια και ενήλικες (όπου βλέπουμε ένα είδος «σκούφου»), όμως ανασκαφικά δεδομένα από το ιερό, το οποίο ανακαινίζεται επί Αδριανού, τοποθετούν το έργο με μεγαλύτερη πιθανότατα στην πρώιμη ηγεμονία του Αδριανού (βλ. τη σχετική ανάλυση στο de Grazia Vanderpool 1993, 133-134). Το στρόφιον αναγνωρίζει τη μορφή ως νεαρή ιέρεια ή μύστιδα της Δήμητρας. Η ύπαρξη άλλων δύο ανάλογων – το ένα λίγο μεταγενέστερο - παραδειγμάτων πορτρέτων κοριτσιών από το ίδιο ιερό (Γ77-Γ78) υποδεικνύει πιθανότατα τη συνήθεια ανίδρυσης αγαλμάτων νεαρών ιερειών ή μυστών της λατρευόμενης θεότητας εντός του τεμένους, όπως γνωρίζουμε και από το ιερό της Αρτέμιδος Ουπησίας/Ορθίας/Φωσφόρου στη Μεσσήνη (πρβλ. Γ125-Γ127).
Βιβλιογραφία:
R. Stroud, «The Sanctuary of Demeter and Kore on Acrocorinth. Preliminary Report I: 1961-1962», Hesperia 34 (1965), 21, πίν. 10b (αντωνίνειο)· C. De Grazia Vanderpool, Excavations of the American School of Classical Studies at Corinth. The Roman Portraiture (διδ. διατριβή, Columbia University), New York 1973, 144, αρ. κατ. 26, πίν. 33-35 (ύστερο αδριάνειο – πρώιμο αντωνίνειο)· N. Bookidis, R.S. Stroud, Demeter and Persephone in Ancient Corinth, Princeton 1987, 12, εικ. 10∙ C. de Grazia Vanderpool, «A Roman Portrait in the Tripolis Museum», στο O. Palagia, W. Coulson (επιμ.), Sculpture from Arcadia and Laconia. Proceedings of an International Conference Held at the American School of Classical Studies at Athens, April 10-14, 1992, Oxford 1993 (Oxbow Monograph 30), 131-132, εικ. 3, 5 (αδριάνειο)· C. De Grazia Vanderpool, «Roman Portraiture. The Many Faces of Corinth», στο C.K. Williams II, N. Bookidis (επιμ.), Corinth XX. Corinth, The Centenary, 1896-1996, Princeton 2003, 373, 374, εικ. 22.5 (ύστερο αδριάνειο – πρώιμο αντωνίνειο)· Μ. Τασοπούλου, Το πορτρέτο της εποχής του Τραϊανού στην Ελλάδα, Θεσσαλονίκη 2018 (μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), 56-57, 67, πίν. 66, εικ. 21.